Referenscase-bonnier-innovation-awards-750x298

Succén bakom Bonnier Innovation Awards

Referenscase


Vi började med en enkel app med mycket potential, och utvecklade den till max tillsammans med Guestlogic. Guestlogic gav oss inte bara bra idéer, utan kom även med bra lösningar på våra önskemål och var lätta att arbeta med, i planeringen fram till och även under själva eventet, säger Elina Larsson, projektledare för Bonnier Innovation Awards.

2018 presenterade Bonnier för första gången Bonnier Innovation Awards, som en dag för inspiration, lärande och nätverkande. Men också som en dag för att hylla och synliggöra de bästa innovationerna inom organisationen och människorna som ligger bakom dem.

För att hantera en sådan dag letade Bonnier efter event tech som kunde göra kommunikation och nätverkande enkelt, roligt och hands-on, samtidigt som eventets kärnvärde Innovation skulle framhävas. De fann en partner i Guestlogic.

Guestlogic fick i uppdrag att skapa en lösning som fokuserade på kommunikation och nätverkande. Samarbetet var framgångsrikt därför att Bonnier gjorde projektets app till en central del av eventet och använde den för att öka engagemang. Detta resulterade i att majoriteten av gäster använde appen, där de skapade över 480 nya kontakter över landsgränser och olika avdelningar inom organisationen.

Att använda en gästregistrerings fulla potential

Direkt från start ville Bonnier använda eventsystemet för mer än att bara samla nödvändig gästinformation. De ville engagera och interagera. För att engagera fick alla gäster uppgifter att lösa och skicka in genom registreringen före eventet. Att använda registreringen på det sättet sparade tid för både gäster och Bonnier.

När eventet senare började var alla gästers information och uppgifter sömlöst integrerade i eventappen och i deltagarnas profiler. Detta skapade en sömlös användarresa och en förenklad administration i ett och samma system, vilket gjorde Guestlogic till en ”one-stop-shop” för Bonnier.

— Bonnier använde deltagarregistreringens potential som ett verktyg för kommunikation. I de flesta fall används en registrering endast för anmälan, för att samla in gästinformation. I Bonniers fall användes den för att kommunicera med och engagera gäster inför eventet, säger Johan Strömdahl, Produktionsledare hos Guestlogic.

anmalningsida-guestlogic

Alla gäster var en del av Bonnier, men de flesta arbetade i olika länder och avdelningar och hade aldrig träffats. Den stora anledningen att samla alla på en plats var så att alla kunde dela erfarenheter, nätverka och att ha kul! För att hjälpa gäster interagera skapade Guestlogic en eventapp som innehöll en skräddarsydd deltagarvy där alla lätt kunde hitta nya intressanta kontakter. När deltagare besökte en annan gästs profil i appen eller lade till deras kontaktinformation med en enkel delningsfunktion med QR-läsare så tilldelades de gamification-poäng. Tävlingen om att hamna på ledartavlan i appen var igång! I en annars späckad agenda blev gamification ett smidigt verktyg som engagerade deltagarna utan att stjäla uppmärksamhet från vad som hände på scenen eller tid från gäster eller Bonnier.

Content och gamification var nyckeln till framgång

Likt många andra som investerar i en eventapp ville Bonnier främja ett högt deltagarengagemang. Deras PR- och contentteam gjorde ett jättebra jobb och var duktiga på att utnyttja pushnotiser och nyhetspublicering som gjorde att gäster hölls informerade och engagerade.

Appen engagerade med gamification, där deltagarnas handlingar belönades med olika poäng, som exempel gav uppladdning av profilbild 20 poäng och att svara på en undersökning eller enkät delade ut 10 poäng. De mest aktiva gästerna presenterades på ledartavlan i appen. Gästerna var minst sagt tävlingsinriktade, den person som ”vann” samlade ihop hela 997 (!) poäng. Det kallar vi högt deltagarengagemang.

eventapp-bonnierguestlogic

Det var viktigt att innovation, kommunikation och nätverkande var inkorporerat på eventet. Eventappen resulterade i att vara verktyget som Bonnier letade efter för att möjliggöra nätverkande. 97 % av deltagarna använde appen och många nya kontakter skapades över organisationsgränserna.

— Projektet var ett perfekt exempel på hur du ska använda content och pushnotiser för att hålla gäster engagerade med appen och eventagendan. Bonniers team gjorde ett toppenjobb och gamification adderade ett extra lager av innovation vilket var vårt uppdrag, berättar Per Olsson, Account manager hos Guestlogic.

Det positiva resultatet hade inte varit möjligt utan samarbetet mellan Bonnier som använde systemet på ett innovativt sätt och hög anpassningsgrad samt flexibilitet från Guestlogic.

— Guestlogics app adderade ett verkligt mervärde till Bonnier Innovation Awards och visade sig vara ett utmärkt sätt att kommunicera med deltagarna och ge dem det lilla extra. Vi började med en enkel app med mycket potential, och utvecklade den till max tillsammans med Guestlogic. Guestlogic gav oss inte bara bra idéer, utan kom även med bra lösningar på våra önskemål och var lätta att arbeta med, i planeringen fram till och även under själva eventet, säger Elina Larsson, projektledare för Bonnier Innovation Awards.

bonnier-innovation-awards-img

Letar du efter en partner som kan leverera förstklassiga appar och gästupplevelser till ditt nästa event?
Klicka här och kontakta oss idag eller begär en offert.

 

Läs mer om produkterna Bonnier Innovation Awards använde för att göra eventet till en succé
Eventapp
Deltagarhantering
Gamification
Interaktionsverktyg

Foto: Rikard Westman

Comments are closed.