gästhantering event

Gästhantering – Vad innebär det?

Gästhantering för event och arrangemang är precis som namnet skvallrar om, nämligen hanteringen av gästerna på exempelvis ett event eller en konferens. Gästhantering kan beskriva både servicen kring det fysiska mötet likväl som det digitala attributen som vi kommer att fokusera mer på nedan. För att förtydliga begreppet för dig som ännu inte är bekant med det kommer vi på Guestlogic nu beskriva några av de vanligaste inslagen och möjligheterna då det kommer till gästhantering.

Bjud in dina gäster
Din inbjudan är det första mötet med din gäst och det är viktigt att lägga energi på för att skapa rätt förväntningar för eventet. Att bjuda in gästen till en eventhemsida där man kan läsa allt om eventet, OSA, kommunicera mer arrangören och mycket mer är både snyggt och proffsigt. Det finns många olika möjligheter för att skräddarsy en eventhemsida så att ert varumärke eller temat för eventet kommer till sin rätta.

Registrera dina gäster när dem kommer
Välkomna dina gäster och se till att de slipper allt administrativt krångel med att leta upp namn på listor, hitta sin namnskylt i ett hav av andra och så vidare. Du kan här sköta gästhanteringen digitalt med en eventhemsida där gästen kan registrera sig enkelt innan ankomst. Du kan få denna sida både i enklare varianter till mer skräddarsydda och företagsanpassad med olika funktioner som kan komma att förenkla just er gästhantering. Du kan även integrera betallösningar på er eventhemsida för att minimera ytterligare administration ett betalevent kan innebära för gästhanteringen.

Förse dina gäster med rätt information
På större event krävs ofta mycket folk på golvet för att visa gästerna till rätta och svara på frågor. Vi vill inte ta bort det fysiska mötet men vi tror att dessa personer kan bidra med mer än att vara informationspelare och vi ser därför det som en enorm resurs att kunna ge gästen den information de behöver direkt i sin telefon. Gästhantering i form av en eventapp gör det möjligt för personalen att fokusera på det där lilla extra istället för att svara på frågor.

Aktivera dina gäster
Digital gästhantering i form av en eventapp gör det möjligt att aktivera dina gäster under eventet. Du kan anordna en quiz, använda en mentometerfunktion för att rösta eller helt enkelt samla in statistik från eventet av dina gäster. Ni kan välja att bygga ett företagsanpassat mobilspel eller samla poäng och tävla med incheckningar vid olika montrar på en mässa. Gästerna kan checka in med sina Facebook-, Instagram- eller Twitterkonton, Detta gör att de kan dela sina aktiviteter på sociala medier och på så sätt skapa en positiv spridning av eventet.

Lär dig av dina gäster
Det är viktigt att kunna samla in värdefull information från ett arrangemang och också presentera ett ROI. Med hjälp av dessa uppgifter kommer du både att kunna se resultatet av det redan utförda eventet men också skapa bättre förutsättningar för nästa event. Det är också möjligt att få realtidsstatistik i form av närvaro eller antal besök vid olika montrar så att du ska kunna anpassa agenda eller övrigt under eventet gång.

Läs mer om Guestlogic och våra lösningar för gästhantering här

 

 

 

Comments are closed.